Katalikiškasis tradicionalizmas ir ezoterizmas |2022 birželio 1 d.
Trumpi įspūdžiai perskaičius Gerardo Galtier knygą rusų kalba "Сыны Калиостро: египетское масоство, розенкрейцество, и новое рыцарство" (Москва: Ганга, 2012).
Profesionalaus
istoriko, daug dėmesio skyrusiam ir indoeuropiečių etnosų iniciacijos
technikomis, veikalas, šį kartą skirtas XVIII - XX a. vadinamajai egiptietiškai
masonijai, kitoms mistinėms masonijos srovėms (visų pirma martinizmui) bei
rozenkroicerių judėjimams. Įdomiausias vis dėl to knygoje neblogai atskleistas
reguliarių masonų ir įvairių ezoterinių ordinų glaudus sąlytis su Katalikų
Bažnyčia bei pačia katalikybės doktrina. Atrodytų, tarp Katalikų Bažnyčios ir
masonijos negali būti nieko bendro. Pasmerkta jau XVIII a. Klemenso XII ir
vėlesnių popiežių bulėmis, masonija atrodo laikyta pikčiausiu Bažnyčios priešu.
Bet tai paviršutiniškas įspūdis. Masonų ir kitokių ezoterinių ordinų nariais
buvo tūkstančiai katalikų dvasininkų. Žinoma, galima būtų teigti, kad taip jie
išduodavo pačią katalikų doktriną. Katalikai tradicionalistai taip ir teigia.
Tačiau iš tiesų būta daug gilesnio masonijos ir katalikybės persismelkimo
ezoterinės krikščionybės pagrindu. Natūralu, kad autorius daugiausia dėmesio
skiria Prancūzijai ir kitoms frankofoniškoms šalims - visų pirma situacijai
porevoliucinei ir ponapoleoninei Prancūzijai. O ten susiklostė labai įdomi
situacija. Įtakingos rojalistinės jėgos, kurį laiką valdžiusios šalį Liudviko
XVIII ir Karolio X laikais, įnirtingai kovojo su respublikonais. Jų
intelektualai visomis įmanomomis priemonėmis kovojo su racionalistine Apšvietos
ideologija, diegdami katalikų sąmonėje fideizmą ir ultramontanizmą. Viena iš
kovos priemonių buvo ir katalikybės šaknų paieškos ikitvaninėje žmonijoje, jos
"protėviu" laikant patį Adomą, atrandant krikšččionybės apraiškas
Egipte ir kitose senojo pasaulio šalyse. O čia jau matomos tiesioginių sąsajų
su nekrikščionišku ezoterizmu galimybės. Juk nuo Kaliostro laikų įvairios
ezoterinės masonų grupuotės masoniją ėmė kildinti iš Egipto. Tai visų pirma
Micraaimo ir Memfio ordinai. Tačiau ir Škotų ritualo masonai linko į tai.
Rozenkroiceriai nuėjo dar toliau - jie savo mokymą kildino iš Atlantidos. Pietų
Prancūzijoje, itin puoselėjusiose savo kultūrinį savitumą ir savarankiškumą
būtą ir kito veiksnio - katarizmo ir kitokių gnostinių tradicijų gaivinimo.
Įdomiausia, kad tie patys asmenys nejautė nepatogumo priklausyti ir pamaldžioms
ultrakatalikiškoms organizacijoms, ir kartu ezoteeriniams judėjimas ir mokykloms.
Daugelis Prancūzijos rozenkreucerių savo ruožtu save laikė krikščionims,
katalikais, tačiau jų pačių teigimu - vidinės, ezoterinės krikščionybės
išpažinėjais. Ezoterinių masonų organizacijų pavyzdžiu Tikėjimo riterių ordina
savo narius skirstė į penkis laipsnius. Tulūzos kongregacijos nariu buvo ir
Šarlis Kazimiras Diugabe, kurio žmona turėjo saloną, kuriame kalbėta ir
ezoterinėmis temomis. Glaudžiai su ezoterinėmis grupėmis buvo susiję Karlo
Vilhelmo Naundorfo, laikiusio save Liudviko XVI sūnumi - Liudviku XVII -
šalininkai. Toks katalikų ir ezoterinių masonų persismelkimas neturėtų
stebinti: tik XIX a. antroje pusėje įvyko galutinis pasidalijimas į
respublikonus-masonus ir monarchistus-katalikus. Rojalistai-legitimistai,
atmesdami šiuolaikinį buržuazinį pasaulį priebėgos ieškojo senųjų vertybių
kulte, laukdami "Didžiojo Monarcho". Kai vis labiau tapo aišku, kad
tokio nesulauks, kai kurie jų pasinėrė į milenarizmą, utopizmą, okultizmą,
svajodami apie Aukso (ikirevoliucinį) amžių, atmesdami racionalistinį šiuolaikinį
mokslą. Labiausiai egzaltuoti iš legitimistų tradicionalistų patikėjo, kad
atrado savo "Prarastąjį Karalių" "Karle XI", Naundorfo
sūnuje. Todėl neturėtų stebinti kad katalikas, buvęs Karolio X pasiuntinys,
vikontas Eduardas de Lapassas 1850 m. įkūrė savąjį Rožės ir Kryžiaus ordiną ir
atsidavė Filosofinio akmens ir Aukso paieškoms, tapo Gėlių žaidimų akademijos
(pasišventusios "ok" kalbos ir kultūros puoselėjimui) nariu. Jau
neverta kalbėti ir apie daugeliui žinomą kataliko Adrieno Peladano įkurtą Rožės
ir kryžiaus ordiną (kuriam priklausė ir jo brolis Žozefenas). Šie
rozenkreuceriai radikaliai priešpastatė save "niekšams" masonams
rozenkreuceriams. Jie puoselėjo dvasingumo ir materialios būties harmonijos
idealą. Dar daugiau: ezoterizmas plaukė iš pačių tradicionalistiškiausių
organizacijų ir paties Švč. Jėzaus Širdies kulto, puoselėto šv. Margaritos
Marijos Alakok apsireiškimo vietoje Para le Monjal. Jėzuitas Viktoras Drevonas
įkūrė "Atsilyginančios šv. Eucharistijos asociaciją", kuri pasišventė
tarnavimui Eucharistijai ir Jėzaus Širdies kultui. Po tėvo Drevono mirties jo
darną tęsė organizacija, pavadinta"Aukso slėnio hieronas", įkurta
bendradarbiaujant jėzuitui Drevonui su diplomatu baronu Aleksiu de Saračaga.
Jie įkūrė "Jėzaus Kristaus socialinio valdymo draugiją" arba
"Aukso slėnio hieroną", kuri nesibodėjo save vadinti Krikščioniškąja
Didžiųjų Vakarų masonija". Ši organizacija puoselėjo tikslą įrodyti seną
krikščionybės kilmę, siekiančią Atlantidos laikus, per druidus, Egipto religiją
ir judaizmą pasiekusią mūsų laikus; atstatyti senąją tradiciją atsisukant į
gnostiką, hermetizmą, krikščioniškąją kabalą; paskelbti ir pasiruošti 2000 m.
ateisiančiam politiniam ir socialiniam Kristaus valdymui; platinti šventą Aor -
Agni vardą kaip raktą bet kokiam žinojimui. Nepaisant tokio ezoterizmo kaip ne
keista "Aukso slėnio hieronas" nebuvo persekiojamas Bažnyčios. Jau
neverta daug kalbėti ir apie jau minėtų naundorfistų, o taip pat prie jų
prisišliejusių vintraziečių ezoterizmą. Čia galima tik užsiminti apie XIX a.
katalikybei labai svarbius La Salette ir Lurdo švč. M. Marijos apsireiškimus.
Šie apsireiškimai buvo pripažinti ir Bažnyčios išgarbinti. Tačiau daug daugiau
jų buvo atmesti, nes susiję su Naundorfo (Liudviko XVII) šalininku Pjeru
Mišeliu Vintra, kuris skelbė sielos preegzistenciją, sudievino Mergelę Mariją
Sofijos pavidalu, skelbė Šventosios Dvasios eros (arba Meilės karalystės)
atėjimą bei milenarizmą. Visa tai puikiai parodo kokia fikcija giluminių
žmogaus lūkesčių atžvilgiu yra katalikiškasis tradicionalizmas.