Kunigų ideologinis nepakantumas prieš pirmąjį pasaulinį karą: kun. Juozo Šereivos atvejis | 2021 vasario 14 d.
Remiamasi
Aldonos Vasiliauskienės straipsniu "Šv. Bazilijaus Didžiojo bažnyčiai -
270 metų" (Padubysio kronikos, 2020 m., Nr. 1 (14)), kuris pristatomas
konspekto forma su paaiškinimais. A. Vasiliauskienės straipsnyje rašoma apie
Bazilionų Šv. Bazilijaus Didžiojo bažnyčią Šiaulių vyskupijos Šiaulių dekanate.
1919 - 1934 m. ši bažnyčia buvo Kurtuvėnų parapijos filija, o nuo 1934 m. -
savarankiška Šv. Bazilijaus Didžiojo bažnyčia ir parapija (p. 7). Kun. Juozapas
Šereiva (1875 - 1946): Bazilionuose dirbo 1919 - 1924 m. (į kunigus įšventintas
1899 m.). ( p. 10). 1919 m. Bazilionų bažnyčia sugrąžinta katalikams ir
perduota lotynų apeigų katalikams. 1918 m. Bazilionuose apsigyveno pirmas
katalikų kunigas Juozas Šereiva. Jis bažnyčios istoriją įrašytas kaip
dvasininkas, vokietmečiu gelbėjęs žydus: trijų asmenų šeimą slėpė dirbdamas
Upninkuose (p. 10). Kun. Juozas Šereiva 1902 m. buvo paskirtas vikaru į
Panemunėlį talkinti klebonui, žinomam švietėjui, Panemunėlio bažnyčios
statytojui kun. Jonui Katelei. Čia kun. J. Šereiva dirbo ir kapelionu, tačiau
labai greitai iš Panemunėlio buvo išsiųstas į Kretingos vienuolyną. 190 m., jis
paskirtas vikaru Viešintų parapiją, kur talkino klebonui ir dekanui kun.
Vincentui Jarulaičiui. 1923 m, paskirtas Latvelių- Žarėnų kuratoriumi, o 1925
m. - Meškuičių vikaru (klebonas kun. Antanas Steišys). Nuo 1927 m. jis dirbo
Upninkų parapijoje klebonu. Čia karo metais jis slėpė trijų asmenų žydų šeimą.
Apie kun. J. Šereivos darbą Panemunėlyje rašė Ona Levandavičiūtė apybraižoje
"Dievui, parapijai, Lietuvai", skirtoje kun. Katelei: kunigas Juozapas
Šereiva tiek privirė košės, sukūrė tokį pragarą, kad sutrumpino gyvenimą ne tik
klebonui. Jo atkėlimas buvo tikra nelaimė parapijai. Iš pradžių jis
demonstratyviai atsisako kartu su klebonu valgyti pietus ir pareiškia, kad
šviečiamojoje veikloje nedalyvausiąs, nes mužikams ir boboms mokslų nereikia.
Jam visur vaidenosi bedieviai, tokiu apšaukia net kilniems tautos tikslams
atsidavus ištikimą J. Katelės pagalbininką, labai tikintį tretininką Juozą
Širvydą. J. Šereiva, sužinojęs apie Panemunėlyje veikiančią
"Žvaigždės" draugiją, jos knyginėlį ir platinamas knygas, praneša
Panevėžio policijos viršininkui. Per pamokslą iškeikia visus skaitančius
bedieviškas knygas ir laikraščius ir lipia mušti, vyti lauka jų platintojus.
Pasekmių ilgai laukti nereikėjo: Pandėlio policijos viršininkas, jo pavaldiniai
su slaptosios policijos tarnu Pranckūnu priešaky pradeda kratas, tardymus. Taip
sumuša bažnyčios palivarko ūkvedį kad tas pusę vasaros gaivaliojasi, o dvaro
laukų darbininkas Antanas Kvedaras po sumušimo nervų liga susirgo. Visus
žvaigždiečius išdavė Pranckūnas, o jų vadas J. Širvydas po policininkų
užpuolimo priverstas palikti tarnybą dvare, žmoną su vaikais ir bėgti. Po tokių
išpuolių J. Katelė labai sielojasi, praranda linksmumą. Šį kartą net vyskupas
nebegali užtarti J. Katelės, nes J. Šereivą į Panemunėlį atsiuntė spaudžiamas
ir verčiamas kitų klebonų, nepatenkintų jo kultūriniu darbu. Tas, kuris turėjo
būti atrama ir parama klebonui senatvėje, pasidarė piktesnis už pikčiausią
priešą. J, Šereivos elgesį matė J. Katelės dukterėčia Elžbieta, gyvenusi
klebonijoje. Ji draugavo su žvaigždiečiais, lankė susirinkimus, rinko
tautosaką, atnešdavo dėdei jų platinamų raštų, kurios tikrai nebuvo
bedieviškos. Bet J. Šereivos niekas nesustabdė: jis ir toliau per pamokslus varė
savo, liūdini kleboną, puolė žvaigždiečius, sėjo pyktį ir sumaištį (p. 11).
Kun. J. Šereivos darbą Panemunėlyje prisimena dr. P. Mačiulis straipsnyje
žurnale "Laiškai bičiuliams". Jis rašo: "Mūsų kapelionas kun.
Juozas Šereiva tuos vadovėlius (lietuviškus) surinko ir , nebaigs pamokos
nunešė į mokytojo butą ir sviedė žemėn, o pats, užtrenkęs duris, nuėjo
pasiguosti kun. Katelei. Mokytojas grąžino vaikas surinktus pusrublius, bet po
dviejų ar trejų mėn., iškėlė iš mokyklos kun. Šereivą ir uždarė Kretingos
vienuolyne (p. 11). A. Vasiliauskienė klysta: tai buvo rusiški vadovėliai.
Petras Mačiulis savo straipsnyje "Vargo mokykla ("Laiškai
lietuviams") rašė: kun. Katelė specialiai mokytojų pareigoms ruošė
mergaites, nes, jo nuomone, berniukus tėvai gali leisti ir į valsčiaus
mokyklas, o mergaitėms ten nė vietos nebūtų. Bet svarbiausias vargo mokyklos
uždavinys buvo vaikus mokyti lietuviškai, nes rusų mokyklose lietuvių kalbos
nebuvo. Atsimenu, mūsų mokykloje mokytojas rusas surinko kartą iš mokinių po
pusę rublio ir už poros savaičių atnešė mokyklon tikybos vadovėlius, parašytus
rusiškai. Mūsų kapelionas kun. Juozas Šereiva tuojau tuos vadovėlius surinko
ir, nebaigęs pamokos, juos nunešė į mokytojo butą ir sviedė žemėn, o pats,
užtrenkęs duris, nuėjo pasiguosti kun. Katelei. Mokytojas po to įvykio grąžino
vaikams surinktus pusrublius, bet po dviejų ar trijų mėnesių iškėlė iš mokyklos
kun. Šereiva ir uždarė Kretingos vienuolyne. Todėl P. Mačiulis ir daro išvadą,
kad tokie kunigai kaip Katelė ir Šereiva saugojo lietuvius katalikus nuo
rusinimo, skiepydami žmonėse tautinę sąmonę ir atskleisdami jiems lietuvių
kalbos grožį bei pranašumą prieš rusų ir kitas svetimas kalbas.
Šis atvejis rodo, kad kun. J. Šereiva nebuvo
nusiteikęs antilietuviškai, t. y. jis nebuvo polonomanas (nors tai, nežinant
šio paskutinio atvejo ir galima buvo įtarti - juk jis į Panemunėlį buvo
atsiųstas senų dvarininkiškų, lenkiškų pažiūrų vyskupo Mečislovo Paliulionio),
o būtent senų fundamentalistinių, tradicionalistinių arba kaip anuomet buvo sakoma
ultramontaniškų pažiūrų, todėl nekenčiantis bet kokių progresyvių, universalią
žmonių patirtį gerbiančių žmonių. Lietuvių kunigų tarpe tokių nebuvo daug.
Ultramontanizmas buvo daugumos senų unijines lenkiškas pažiūras turėjusių
Lietuvos kunigų pasaulėžiūra, kultūrinė laikysena ir net jų kaip lenkų
nacionalinė ypatybė.