Pasaulėžiūra ir Lietuvos istorijos interpretacijos: kelios pastabos |2022 birželio 1d.
Reiktų
įsisąmoninti, kad nesama neutralios Lietuvos istorijos interpretacijos.
Kiekvieno požiūris į istorinius įvykius apspręstas išankstinių įsitikinimų -
pasaulėžiūrinių, ideologinių, religinių, politinių, kultūrinių. Iš jų
svarbiausi pamatiniai įsitikinimai. Visų pirma požiūris į pasaulį. Kas yra
realybė? O gal aplinkinio pasaulio apskritai nėra? Gal esu tik aš pats? Toks
požiūris filosofijoje vadinamas solipsizmu. Bet jis įmanomas tik sureikšminant
savaime suprantamą žinojimą, kad vienintelis vertintojas esu aš pats, t.y. visi
mano patyrimai ateina per mano paties suvokimo prizmę, nedrįstant pasinaudoti
didesnės už mane realybę ir Kito egzistavimą teigiančia intuicija bei empirine
patirtimi, liudijančia šios realybės egzistavimą. Jeigu vis dėl to išdrįstame
pripažinti, kad realybė už mūsų egzistuoja, mes keliame klausimą kokia ji? Ar
tas pasaulis, kuriam aš priklausau yra atsitiktinumo padarinys, ar didesnės už
man valios kūrinys? Pirmasis atsakymas natūraliai veda į materialistinę
pasaulio sampratą, o antrasis į spiritualistinį, teigiant Sąmoningos valios
egzistavimą. Lietuvos sąlygomis daugeliui antrosios galimybės pripažinimas veda
į Dievo, suvokiamo katalikiškai, egzistavimo pripažinimą, o kartu į
priklausomybę Katalikų Bažnyčiai ar bent jos respektavimą, pačiam jaučiantis
Dievo sukurtu kūriniu, visiškai nuo jo priklausomu ir tik per atsidavimą jo
sūnui Jėzui Kristui galinčiam tikėtis sėkmingo gyvenimo čia, Žemėje ir anapus.
Taip susiformuoja ištisas religinių, pasaulėžiūrinių, ideologinių, politinių ir
kultūrinių preferencijų tinklas, apsprendžiantis asmens požiūrį į Lietuvos
istoriją.
Įsitikinę
katalikai gins Katalikų Bažnyčią, teisins prievartinius Lietuvos christianizacijos
metodus, bus palankiai nusiteikę katalikiškos Lietuvos Didžiosios
kunigaikštystės atžvilgiu, palaikys kitatikių teisių varžymą tarpukario
Lietuvoje. Radikalūs materialistai ir ateistai lietuvių komunistai
vienareikšmiškai stos į vadinamųjų liaudies gynėjų (stribų) pusę pokario
lietuvių tarpusavio kovų istorijoje, teisins katalikų teisių varžymą
sovietinėje Lietuvoje. Savo ruožtu šiuolaikinių konservatorių ideologinis
pagrindas antikomunizmas ir antirusiškumas. Kokių nors liberalų ideologinis
pagrindas - anoniminio asmens teisės ir laisvės, tautiškumą ir religingumą
laikant tik kliūtimi tų teisių ir laisvių įgyvendinimui. Senovės lietuvių
prigimtinio tikėjimo bendruomenė "Romuva" nariai vertybe laikys
viską, kas padėjo tam tikėjimui išlikti Lietuvoje ir priešpriešins save
krikščionims (ir visų pirma katalikams), gerai žinodami, kad jų tikėjimas buvo
naikinamas visų pirma krikščionybės vardan. Šiuolaikinėje Lietuvoje rasim daug
ir tokių, kurie nenori tenkintis nei dogmatine katalikybe, nei atgyvenusiu materializmu,
užuovėją rasdami tame, kas vadinama ezoterika, "New Age", panteizmu.
Visi šie terminai labai supaprastina šių žmonių pozicijas. Iš tiesų jų poziciją
apibrėžia tikėjimas, kad pasaulis neatsirado atsitiktiniame materijos dalelių
žaisme, o buvo sąmoningos valios padarinys, o tai reiškia, kad sąmonė buvo, yra
ir lieka pasaulio šerdimi, būties pagrindu. Labai įdomu, kad prieš tokią
poziciją aršia stoja ir materialistai (ateistai), ir katalikai. Pirmieji dėl
to, kad toks požiūris griauna jų įsitikinimą pasaulio atsiradimu visiškai
atsitiktinai, o antrieji dėl to, kad Dievo suvokimas kaip Neatskleidžiamojo
Būties centro, randamo visų pirma žmogaus sąžinėje, prote ir meilėje kitam
žmogui, daro Bažnyčią visiškai nereikalingu institutu.