Lenkų civilizacija buvusiose rytinėse Žečpospolitos žemėse XIX a. ruso akimis | 2021 balandžio 26 d.
Konspekto su paaiškinimais forma pristatysime R. Jelenevo straipsnį "Lenkų civilizacija ir jos įtaka Vakarų Rusiai" leidinyje "Сборникъ статей разъясняющихъ польское дело по отношенiю к Западной Россiи" (Вильна, 1887).
Skaitant šiuos konspektus reiktų turėti omenyje, jog jie rašyti ruso publicisto (gal tyrinėtojo), kuriam etninė Lietuva ir lietuvių tauta yra tik nedidelis rusų, vakarų rusų tautos, ir jos žemių prielipas. Pasak R. Jelenevo Lietuvos Didžiojoje kunigaikštystėje, kuri esą buvo rusų valstybė savo teise, kalba ir tikėjimu (stačiatikių), lietuviai sudarė tik 1/12 visų gyventojų ir buvo visiškai atsilikę, lyginant su rusais, iš kurių perėmė kalbą, kultūrą, teisę. Žinoma tai ruso šovinisto požiūris, kuris labai tolimas nuo istorinės realybės. Neverta pernelyg fiksuotis ir į kai kuriuos jo istorinius "liapsusus" (jie bus pažymėti), tačiau rimtai įvertintinas jo požiūris, jo argumentai ką iš tiesų lietuvių, baltarusių ir ukrainiečių žemėms reiškė lenkų civilizacija. Tai iš esmės buvo katalikybės viešpatavimas ir baudžiava, baudžiavinė teisė, iš pradžių "padovanota" lietuvių ir rusų diduomenei, siekiant ją patraukti į uniją su Lenkija, o vėliau, jiems sulenkėjus, virtusi svarbiausiu lenkiškosios "civilizacijos" turiniu ir jos išlikimo istoriniais rėmais.
R.
Jelenevas: Lenkai bando pristatyti, kad jie civilizavo šį kraštą, kuris esą jau
savaime buvo lenkiškas. Sako, kad tai buvo dorovinis užkariavimas iš jų pusės
su lenkų civilizacijos pagalba, krašto gyventojams pritariant lenkiškam
elementui kaip aukštos civilizacijos
atstovui. Galiausiai lenkai sako, kad jie turi būtu slavų tautų priešakyje, kad vadovauti joms kelyje į civilizaciją ir pilietinę laisvę. Ginčytis šiuo
klausimu rusams su lenkais Europos Ginčytis šiuo klausimus rusams su lenkais Europos žurnalistikos
lauke būtų beprasmiška. Visa tai tik priemonė jų kovai su Rusija (p. 241).
Geriausias lenkų laikas buvo nuo Kazimiero iki Žygimanto Augusto valdymo pabaigos, t. y. nuo XV a. vidurio kokių 1572 m. Tuo metu Lenkija iš tiesų aplenkė Rusiją kai kuriose srityse (p.
242). Raštingumas buvo gana paplitęs lenkų tautoje. Krokuvos akademijoje buvo
keletas žymių mokslininkų. Dėka vokiečių
kolonistų vystėsi prekyba ir amatai, pakilo gyvenimo lygis. Šlėktų
respublika, kurioje karalius tik turėjo monarcho titulą. Seimai išreiškė
tik šlėktų visišką dominavimą ir todėl įstatymai tik plėtė šlėktų teises ir
mažino miestiečių teises. Valstiečiai visiškai nebuvo atstovaujami, o miestiečių teisės mažinamos. Baudžiavinė teisės Lenkijoje egzistavo per visą XIV a.
Kazimieras Didysis (1333 - 1370) bandė apriboti dvarininkų įtaką ir dėl buvo
vadinamas krol chlopow. XV a. pabaigoje baudžiavinė teisės pripažinta
įstatymu. 1496 m. statutu ir vėlesniais sprendimais iš valstiečių atimta
teisė valdyti žemę ir jie padaryti pavaldžiais dvarininkams, be kurių žinios jie
negalėjo keisti gyvenamosios vietos. Visa jų žemė atiduota dvarininkams, o
dvarininkams niekas netrukdė išvyti
valstiečius iš jų sklypelių (p. 243). Valstiečiai buvo pavesti dvarininkų
teismui. Jie neteko ir asmeninės laisvės, ir nuosavybės teisių į žemę.
Valstiečių prievolės nuolat augo. Lenkų dvasininkija buvo labiau išsilavinusi
ir kaip niekur kitur fanatiška. Buvo diegiama neapykanta vienų kitiems,
nesantaika. Jėzuitų įsitvirtinimas Lenkijoje. Dauguma mokyklų atsidūrė
jų rankose. Jie išauklėjo ištisas lenkų kartas ir visa tai buvo nukreipta prieš Vakarų Rusią. Pasak Lelevelio šlėkta pareiškė, kad turi teisę ir gyvenimą savo kmetams arba valstiečiams. Seniūnai ir
vaivados savo valdžia žlugdė miestus. Šlėkta išgynė iš seimų miestų atstovus (p.
244). Valstiečių padėtis pasak Lelevelio Žygimanto Augusto laikais buvo tokia:
visiškas baudžiauninkų pavergimas tuo metu įvyko; kmetų teisė į žemę
galutinai panaikinta; liko tik dvi gyventojų kategorijos - ponai ir
baudžiauninkai kmetai. Dvarininkas turėjo neginčytiną teisę į baudžiauninko
gyvenimą ir mirtį. Baudžiauninkai buvo pasmerkti amžinai vergijai ir
įstatymai laikė juos neegzistuojančiais. Buvo pabaisų, kurios nekreipdamos
dėmesio į Dievo ir žmonių įstatymus, atimdavo gyvenimą iš savo baudžiauninkų. Buvo galingi magnatai, kurie nepasotinami ištvirkime, tironizavo
valstiečius labiau nei šlėktos; jie buvo įsitikinę, kad visi privalo
paklusti jiems ir rungtyniavo vienas su kitu spaudžiant valstiečius;
atimdavo iš jų nuosavybę, visas pragyvenimo priemones, buvo įsitikinę, kad dvarininkas
gali išvyti valstiečius, jeigu jis jam nereikalingas. Valstietis galėjo būti išvytas, o pats neturėjo teisės pakeisti savo gyvenamosios vietos. Andžejus
Modrževskis 1554 - 1559 m. rašė: Šlėkta laiko visus sodiečius ir visus
prastuolius šunimis; tai įprastinis išsireiškimas šių šlykščių žmonių tarpe;
jeigu šlėkta užmuša valstietį, kurį jis vadina chlopu, t. y. atstumtuoju, jis
sako: "užmušiau šunį". Dvarininkai-despotai nebaudžiami prievartavo baudžiauninkų žmonas ir dukteris jų įžeistų
vyrų ir tėvų akyse (p. 245). Dvarininkas galėjo išvyti parapijos
dvasininką, išniekinti altorių; disponuodamas valstiečių sąžine, jis galėjo jiems primesti savo
religiją - vergiją ir lažą. Lotynų kalbos
mokėjimas, paplitęs aukštesniosiose klasėse, keletas puikių mokslininkų,
išsimokslinusių Vakarų Europoje magnatų prabanga, dvasininkijos
diplomatiškumas - to nepakanka, kad išgyvendinti iškrypusių visuomeninių santykių
blogį (p. 246). Lietuviai buvo negausi ir skurdi latvių giminės tauta, neturėjusi
nieko bendro su lenkais ir gyvenusi Vilniaus ir Kauno gubernijos miškuose.
Pačių rusų noru suvienijo vakarų rusų žemes (p. 247). Lietuvių kunigaikščių
giminystė su rusais pagreitino abiejų tautų susijungimą. Rusų tauta buvo sujungta su lietuvių tauta ne kaip pavaldi, bet kaip lygi su lygiais tauta. Tai kartojama vos ne
kiekvienoje privilegijoje. Ypač tai matoma Vladislovo (Jogailos) privilegijose. Pav. 1435 m. rašoma:
rusų šlėktų riterija yra susijungusio su lietuvių šlėktų riterija ir tos tautos pilnai susivienijusios, kaip lygi su lygia, laisva su laisva ir kaip vienagentės gera valia vienybę sukūrė ir įtvirtino, išsigelbėjusios iš totorių jungo bendra rusų ir lietuvių raitija su Gediminu
priešakyje, mūsų protėvio; ir dabar savo valdose tegul turi rusai laisvę ir valią
savo nepajungiamą ir neprievartaujamą ir tegul teisiasi patys, į žemių ir
miestų teismus tegul renkasi teisėjus ir
pareigūnus laisvais balsais, pagal savo
teises ir statutus [...]" (247). Lietuviai sudarė tik 1/12 dalį gyventojų
ir labai atsilikę nuo rusų civilizacine ir dorovine prasme. Rusų kalba kaip
civilizacijos įrankis buvo rašytinė kalba ir lietuviams, o kunigaikščio
dvare ir aukštesniosiose klasėse ir šnekamąja kalba. Rusų įstatymai lietuvių
buvo pasisavinti. Lenkų laikais jie buvo surinkti į vieną knygą - Lietuvos Statutą. Didieji kunigaikščiai tuokėsi su rusais ir perėmė stačiatikybę.
Taigi LDK buvo tikrąja to žodžio prasme rusų valstybė ir nuo Maskvos Rusios skyrėsi tik tuo, kad valdžia
priklausė ne Riuriko palikuonims, o lietuvių kunigaikščio Gedimino namams.
Čia nėra jokios pačios Lietuvos istorijos. Lietuviai išskyrus savo vardą
nieko Vakarų Rusios istorijai nedavė. Savo moteriška puse Gediminaičiai (vedę
ruses) manėsi turį teisę pretenduoti į visa Rusią (p. 248). Lietuvos-Rusios
susiliejimas su Lenkija buvo parengtas ne lenkų civilizacijos pranašumu ir
ne materialia Lenkijos jėga, o lenkų valstybininkų toliaregiškumu ir nepaprastu užsispyrimui.
Jie suvokė, kad vienintelė galimybė apginti
savo nedidelė šalį - prisišlieti prie Lietuvos-Rusios valstybės. Tuo
tarpu katalikų dvasininkija godžia žiūrėjo į šią šalį. Lenkų dvasininkija
sugebėjo įtikinti Jogailą atsisakyti savo tėvų tikėjimo (Algirdas buvo stačiatikis, o
Julijona - rusų kunigaikštytė) ir Krokuvoje jis ir jo broliai buvo perkrikštyti į katalikybę. Šiuo žingsniu
Lenkija įgijo didžiulę įtaką Europoje. Geriausias laikas Lenkijai ir buvo
Jogailaičių valdymas. Lenkai viliojo lietuvių kunigaikščius į Krokuvą
religijos įtaka, europietiško miesto žavesiu, gudria politika (p. 249). O
lenkai tvirtai laikėsi savo tikslo ir į sostą rinko tik jogailaičių atstovus
ir per juos kaip aistringus katalikus skleidė Rusioje lenkų įtaką ir rengė dirvą jos susijungimui su Lenkija (p. 250). 200 metų veikė taip atsargiai. Iki
pat Liublino unijos rusiškas elementas laikėsi tvirtai savo tautiškumo. Ir tik šio periodo pabaigoje lenkiškas
elementas ėmė skverbtis. Rusų kalba, rusų įstatymai ir stačiatikių tikėjimas ir
toliau buvo valstybėje viešpataujantis, nepaisant to, kad nuo Jogailos
didieji kunigaikščiai ir dalis pačios
lietuvių genties priėmė katalikybę. Pačioje Krokuvoje rusų kalba buvo dvaro kalba Žygimanto Augusto
laikais. Tačiau dar Jogailos laikais Romos dvasininkai bandė įvesti
katalikybę Rusioje (p. 250). Lenkai suvokė, kad reikia išardyti rusų tautos
vienybę ir tam pasiūlė duoti rusams dvarininkams lenkų šlėktų teises. Tai viliojo ir buvo artima rusų bojarams: teisė rinktis į seimus ir seimelius,
herbai ir garbės titulai; neribotos savivaldos teisė savo dvaruose. Tad ir
čia kaip Lenkijoje atsirado magnatai ir smulkioji šlėkta, baudžiauninkai
cholopai ir dvaro šeimyna. Daugeliui miestų buvo suteikta Magdeburgo teisė,
žinoma Lenkijoje iš vokiečių kolonistų. Į Lietuvos Statutą buvo perkelti
daugelis lenkų įstatymų, pabrėžiančių socialinių sluoksnių skirtumus.
Valstiečiai prarado bet kokį atstovavimą. Bajoras užsiiminėjantis prekyba
ir amatais prarasdavo savo valdas. Ponas, turintis savo tarnyboje skurdų šlėktą,
galėjo jį teisti ir nubausti net mirties bausme. Rusia buvo paalinta
vaivadijas ir pavietus. Į rusų kalbą skverbėsi lenkų kalbos išsireiškimai (p. 251).
Žalingiausia lenkiška socialinė novacija buvo baudžiavinė teisė (p. 252). Rusų žemėse iki tol baudžiavos nebuvo. Patys terminai barščina arba
panščizna (lažas) buvo nežinomi Rusioje iki lenkų įtakos, t. y. iki XV a., o Rusioje
iki XVII a. Kaip ir pagal Rusų Pravdą, taip ir pagal Lietuvos Statutą vergais
buvo pripažįstami karo belaisviai, nusikaltėliai
ir tie, kurie patys parsiduodavo į vergiją. Rusų valstiečiai buvo laisvi
žmonės. Ten buvo kaimo bendruomenės, kurios turėjo savo liaudies susirinkimus, besivadinusius kopomis arba gromadomis. Kopai priklausė visi tos bendruomenės valstiečiai,
gyvenę ir didžiojo kunigaikščio, ir dvarininkų žemėse, ir vienuolyno, ir savo pačių (p. 252). Kopos valdžia galiojo
net dvarininkams, kurie buvo kviečiami į viečę. Baudžiavinė vergija
pirmiausia iš Lenkijos atėjo į Galiciją. Vėliau į Podolę ir Volynę. Lenkų
šlėktos sugebėdavo ir karaliaus išsiprašyti valdų Rusioje. Lenkų magnatai
ir vėliau eiliniai šlėktos masėmis traukė į rusų žemės, atsinešdami ir
baudžiavos sampratą, o rudų kaimiečiai, išnaudojami lenkų magnatų
tūkstančiais traukė link Dniepro slenksčių, kur davė pradžią kazokams; kiti
traukė pas totorius ir juos atsivesdavo nusiaubti lenkų valdomas žemes. Iš
kitos pusės lenkų karaliai, siekdami paraukti šį savo pusę lietuvių-rusų
dvarininkus, lygino jos teisęs su lenkų, suteikdami neribotas teises savo
valdose. Kol tikėjimo ir tautos vienybės ryšys nebuvo nutrauktas, rusų
dvarininkai nuosaikiai naudojosi tomis teisėmis. Tačiau XVI a. rusų bendruomenės jau buvo susilpnintos ir išdalies
suardytos. Žygimantas I jau neribotai dalijo valstiečius ištisais kaimais (p.
253). O Žygimantas Augustas 1560 m. suteikia teisę dvarininkams teisti
savo valstiečius savo valdose. XVII a. večių nebelieka (p. 254). Štai tokį
pėdsaką paliko Lenkija savo žydėjimo
metais. Ir kuo labiau lenkų karaliai ir didieji kunigaikščiai tolo nuo savo
paveldimų valdų vardan lenkų interesų, tuo labiau Vakarų Rusia linko į
Maskvos pusę. 1514 m. Smolensko
gyventojai sveikino Maskvos pulkus kaip savo gelbėtojus (p. 254).
Žygimanto Augusto laikais turėjo
baigtis Gedimino giminė, rusiška savo
krauju ir kalba [visiškas absurdas]. Kol buvo gyvas Nikolaj Radzivil (stačiatikių tikėjimo) [visiškas absurdas],
garbingas tautos ir savo tėvynės gynėjas. O iš kitos pusės - du rusų didikai Ostrožskis ir
Čartoriskis, išdavikai. Viso to dėka lenkams pavyko (p. 255). Tikrasis
Rusios sulenkinimas prasidėjo Žygimanto III laikais. Per sukatalikinimą.
Įrankis tam lenkų dvasininkija ir jėzuitai. Žodis "unija" - tik priedanga.
Tikslas - rusų atvertimas į katalikybę. Rusai buvo suskaldyti į
stačiatikius ir unitus. Unitai turėjo savo dvasinius vadus jėzuitus ir
visišką valdžios paramą (p. 256). Žiaurus stačiatikybės persekiojimas (p. 256
- 257). Hetmanų Kosinskio ir Nalivaikos vadovaujamas sukilimas Mažarosijoje.
Žiauriausiai numalšintas. Lenkų valdžia ir unija viešpatavo (p. 257). Rusai stačiatikiai neteko bet kokių pilietinių teisių (p. 257). Lenkai atėmė iš
rusų tautos pilietines laisves, žemę, turtą, tikėjimą, norėjo ištrinti
nuo žemės paviršiaus paties ruso vardą. 1744 m. baltarusių valstiečių
sukilimas Kričevo seniūnijoje. Kokia buvo Lenkijos situacija nuo Žygimanto III
iki Mykolo Višnioveckio pagal Lelevelį: gyventojų skaičiaus sumažėjimas. Keli
milijonai žuvo vidinėse sumaištyse ir vidiniuose karuose; daug persikėlė arčiau
Dniepro; daug tautos persikėlė į Sileziją; kažkada dirbtos žemės apaugo
mišku. Amatai nyko. Mėsa - retenybė. Daug kur smulkioji šlėkta buvo verčiama
atlikti lažą. Iš baudžiauninkų buvo reikalaujama vis daugiau. Jėzuitų
pastangomis visur įsitvirtino Romos katalikybė. Daugelis protestantų
savanoriškai paliko Lenkiją (p. 261). Dvarininkai įsivedė druskos, degtinės ir
kai kurių kitų produktų monopolį ir priverstinai pardavinėjo juos savo
valstiečiams (p. 264). Dvarininkių agentai buvo žydai. Tai buvo tik turtingų
magnatų privilegija, ir seniūnų. Valstiečių padėtis - tiek lenkų, tiek rusų -
darėsi vis blogesnė. Visiškas beteisiškumas. Vadinti juos chlopais jau buvo
per daug garbinga. Jei pradėti vadinti chamais. Panščizna ir rinkliavos
padidintos iki negalėjimo (p. 265). Valstietis, kuris turėjo pusę valako, turėjo atlikti lažą
tris dienas raitomis ir tris dienas pėsčiomis. Taigi šešias dienas per savaitę.
Dar buvo gvoltai. Dvarininkai klausinėjo vienas kitą kokį lažą atlikinėja jo
valstiečiai ir orientavosi į tai. Valstiečiai dar turėjo mokėti dešimtinę
bažnyčiai. Žydai, kurie vadinti dėlėmis, arendavo karčiamas ir alaus
gamyklas, nuolat girdė valstiečius
dvarininkų naudai. Jei valstietis ką ir sutapydavo, slėpdavo žemėje (p.
265). Dvarus prižiūrėdavo administratoriai, nes magnatai dvaruose negyveno (p.
266). Masė nuskurdusios šlėktos metėsi į valdytojų ir ekonomų pareigas
dvaruose. Jie šliaužiojo prieš ponus ir tuo pat metu juos apvogdavo, o
valstiečius niekino, neapkentė ir tironizavo. Jie neišleisdavo iš rankų
botago. Teismus vykdė ponas. Valstietis virto visišku vergu. Stanislovas
Leščinskis rašo, kad negali be siaubo prisiminti įstatymo, pagal kurį
kiekvienas šlėkta nužudęs valstietį gauna tik baudą sumokėti. Mes
laikome valstiečius kitos prigimties
padarais, ne žmonėmis. Bernulji savo kelionės po
Lenkiją metu (1781 m.) pasakojo, kad šlėkta galėjo prievartauti kiekvieną
merginą, kuri tik jam patiko, atsakydamas šimtu smūgių lazda kiekvienam, kuris
drįso skųstis tuo. Poniatovskis buvo įsakęs A. Zamoiskiui parengti naują
kodeksą įstatymų, kur numatyti tam
tikri palengvinimai valstiečiams (p. 266). Valstiečiai buvo pajungti bendrai
justicijai, numatyta steigti valstiečių mokyklas, suteikta teisė rinktis darbą
tiems, kurie neatlikinėjo lažo. Kai tik
šitas kodeksas buvo pristatytas seimui (1780 m.), kilo baisiausias seimo deputatų pasipiktinimas. Poznanės deputatas Sokolnickis metė ant grindų tris
kodekso tomus ir juos trypė kojomis, išsakydamas prakeiksmus ir kodeksui, ir jo
sudarytojui. Karūnos maršalo kunigaikščio Liubomirskio ir Volynės deputato Kaminskio pasiūlymu, skambant šūkiams paskelbti Zamoiskį
tėvynės išdaviku, pasikėsinusiu į šlėktų laisvę, seimas paskelbė kodeksą vertu
sudeginti budelio (p. 267). XVI a. antroje pusėj valstiečiai ir įstatymo raide
praranda žmonių teises ir baudžiavinė
būklė įgauna visiškos vergijos charakterį: už baudžiauninko nužudymą
uždedama tik 30 grivnų bauda. Tai suteikia teisę dvarininkams ir
administratoriams bausti valstiečius ir
dvariškius mirties bausme. XVII a. pradžioje baudžiavinė teisė primetama visai
Rusiai (p. 267). Rusijoje tik
valstybiniais interesais valstiečiai buvo verčiami atlikti tam tikras
prievoles tam tikroje vietoje dvarininkams kaip valstybės tarnautojams, tačiau jie išlikdavo laisvi. Valstiečiai ir
uždraudus išėjimą, išlieka asmeniškai laisvi, išsaugo bendruomeninį valdymą
per savo išrinktus atstovus ir prieš valstybę tebėra savarankišku luomu, valdomu ir teisiamu žemių valdžių. Jie dar nebuvo visiškai
dvarininko baudžiauninkai. Ir tik nuo 1675 metų pirmą kartą sutinkami
atvejai, kai dvarininkai su
vyriausybės žinia ir leidimu keičiasi valstiečiais ir parduoda juos be
žemės. Čia yra tikrosios baudžiavinės teisės pradžia. Galiausiai Petras
Didysis sulygina dvarininkų valstiečias su
vergiją velkančiais žmonėmis, atsakomybę už juo perduodamas
dvarininkams. Štai čia įstatymas galutinai pripažįsta baudžiavinę
teisę, kokia ji atėjo iki mūsų dienų. Dabar valstybė turi reikalo tik su
dvarininkais, o valstiečiai jai neegzistuoja (p. 268). Kaip taip greitai
galėjo atsirasti ir įsitvirtinti tikroji baudžiava Rusijoje? Baudžiava
egzistavo srityse, susigrąžintose iš Lenkijos: Smolensko, Seversko ir kai kuriose kitose srityse. Aleksejus Michailovičius patvirtino tenykštei
dvarininkijai jų teises ir
privilegijas, taip pat ir teisę valdyti baudžiauninkus. Visa tai veikė ir rusų
dvarininkus. Be to su pirmaisiais Romanovais stiprėja aristokratų giminių
persikėlimas iš Vakarų Rusios. Jie irgi skleidė baudžiavinės sistemos praktiką. Aleksejus Michailovičius ir Smolensko miestiečiams patvirtino teisę
turėti baudžiauninkų. Taigi baudžiavinis pavergimas atėjo į Rusiją iš Lenkijos
per Vakarų Rusią. Ir ta Smolensko miestiečių teisė išliko iki pat Nikolajaus
valdymo laikų pabaigos (p. 269). Tai, kas prie Aleksejaus Michailovičiaus buvo
leidžiama kaip atskiras atvejis, Petro Didžiojo laikais tampa įstatymo norma.
Kuo arčiau Lenkijos sienos, tuo ta teisė buvo rūstesnė. Tokie žodžiai kaip
cholop, čeliad, cham atėjo į rusų kalbą iš Lenkijos. Lenkų dvarininkijai
galima nurodyti, kad ji būdama
viešpataujantis sluoksnis valstybėje privedė baudžiavą prie kraštutinio
žiaurumo, kurio nebuvo jokioje kitoje Europos šalyje (p. 270).
Imperatoriškoje bibliotekoje yra lenkiška brošiūra iš Stanioslovo
Poniatovskio bibliottekos, pavadinimu "Žečpospolitos katekizmas", kurioje
aprašoma Lenkijos visuomenė XVIII a. (p. 270). Didžiojoje Lenkijoje yra šlėktų-brukovcų,
klajūnų, gyvenančių miestuose. Tai elgetos, tinginiai ir girtuokliai. Ponai įsako jiems eiti į seimelius kaip į lažą, išrinkti atitinkamą skaičių
deputatų o jeigu išstos kita partija tai muštis su ja. Šitiems šlėktoms
gausiai duoda degtinės ir medaus, vadina ponais-broliais, rėkia" "vivat laisvė
ir lygybė". Tas pats šlėkta, kurį
esaulas rimbu išveja į lažą, čia yra lygus savo ponui (p. 271)).
Katekizme sakoma: "Tikiu ir išpažįstu šlėktiškąją laisvę esant betvarkės, priespaudos ir artimo niekinimo kaltininke, atėmusia chlopui žmogaus teises, o
miestiečiui pilietines - laisvę, iš kurios gimė ponų savivalė, pagimdžiusi
nesantaiką, niekšiškumą ir šlėktos pasidalijimą į partijas, persmelktas
klastos ir baisios galingųjų prievartos". Lelevelis rašė apie XVIII a. Lenkiją:
Prietarai ir fanatizmas pavertė liaudies dvasią žiauria ir pažemino ją. Visa
politinė veikla susikoncentravo
mažumos rankose. Lenkija, įstumta į grubumo ir bejėgystės būklę,
beginklė, vargana auka Romos propagandos, niekinama savo nedraugų,
atstumiama kitų tautų, Lenkija nepaisant to žiūrėjo iš aukšto į savo kaimynus, nors jų sėkmės politiniame gyvenime buvo stebėtinas
kontrastas jos pačios irimui (p. 273). Rusią
lenkai pavertė cholopų žeme. Senoji rusų aristokratija ir miestiečiai pamažu
atitolo nuo rusų tikėjimo, kalbos,
tautiškumo, išsigimė į rusiškumo priešus, tapo lenkais. O liaudis išlaikė
daug rusiškumo. Tačiau rusų chlopai buvo per daug neturtingi ir niekinami,
kad lenkų dvasininkai ir jėzuitai
galėtų dirbti jų atvertimui į lenkus (p. 273). Tautos civilizacija
galima dėka dviejų sąlygų: stiprios
valstybinės tvarkos ir tautos individualaus vystymosi galimybės plėtotis. Lenkijoje
jų nebuvo. Valstybinė santvarka buvo chaosas, o individualus vystymasis
buvo įmanomas tik mažumoje (p. 274). Kas kaltas, kad Lenkija, kažkada
galinga, tapo jėzuitų lenu ir kaimyninių valstybių kiemu (p. 275). Napoleono
armija pasak autoriaus nebuvo išvaduotojų armija. Prieš ją pakilo tautos
nuo Madrido iki Maskvos. Baisybės, kurias Rusijoje įvykdė Napoleono armija,
iš esmės buvo atlikta lenkų": Smolensko, Maskvos, Kalugos gubernijos ir pati
Maskva prisimena su kokiu įniršiu lenkai
mesdavosi ant beginklių žmonių. Jie kariavo kaip tikri barbarai,
nesigailėjo nei lyties, nei amžiaus, tyčiojosi iš rusų šventyklų, naikino
senovės paminklus. Ir nepaisant to Aleksandras I buvo entuziastingas lenkų gynėjas
Vienos kongrese (P. 277). Visose devyniose gubernijose valstiečių,
priklausiusių lenkų dvarininkams, padėtis buvo siaubinga (p. 278). Ypač
Baltarusijos, Minsko ir Gardino gubernijose. "Laikraštyje "Russkij Vestnik"
dvarininkas Engelhardtas iš Smolensko aprašo scenas barkose, plaukiančiose
Dauguva į Rygą. Visame kelyje per Vitebsko guberniją šimtai alkanų ir pusnuogių valstiečių grūdosi ant
kranto, prašydami iš plaukiančiųjų duonos. Ir jie išdalija savo negausią
proviziją, o kai kurie laivų savininkai iš anksto pasiruošia duonos. Kai duona iškeliama ant kranto, alkani valstiečiai puola ant jos kaip žvėrys.
Vyrai plėšia iš moterų duoną, suaugusieji iš vaikų. 1855 m. vienoje iš šios
gubernijos valdžios ataskaitų rašoma, kad šios gubernijos valstiečiai beveik nežino duonos, maitinasi grybais
ir kitokiais žaliais daiktais. Iš čia baisios ligos. Visuotinis skurdas
greta dvarininkų prabangos. Kai 1855 m. rusų kariuomenė buvo dioslokuota Gardino gubernijoje, pulkai, batalionai ir batarėjos duodavo pietus alkaniems
valstiečiams. Iš čia siaubingas skurdas, nuolatinės epidemijos. Keliuose tais
metais kariuomenė rasdavo lavonus šalia kelių, žmonių, mirusių nuo bado ir ligų.
Žinoma, dabar užmušti cholopo jau negalima, nors ir toliau lenkų ponų
akyse cholopas yra šuo. Kai ponas duoda ekonomui kasdienę proviziją, tai sako:
čia ponams, o čia cholopams ir šunims. Katalikų kunigai ir ponai cholopų tikėjimą toliau vadina chlopišku, šunišku (p. 278). Inventorių įvedimas
buvo viena iš priemonių pagerinti valstiečių būklę. Vilniaus ir
Baltarusijos generalgubernijose inventoriai turėjo kitą likimą: čia
inventorių sudarymas truko metų metais; sudaryti pačių dvarininkų jie nė
kiek nepalengvino valstiečių būklės. O kai 1861 m. išlaisvino valstiečius iš
baudžiavinės priklausomybės lenkų dvarininkai stengėsi visomis priemonėmis užkirsti tam kelią (p. 279). Lenkų dvarininkų nepasitenkinimas reforma buvo viena iš
sukilimo priežasčių (p. 280). Tik šia viltimi susigrąžinti baudžiavinę teisę
galima paaiškinti ir Vitebsko bei
Mogiliovo gubernijų lenkų dvarininkų siekį
susivienyti su Lenkija. Pačioje Lenkijos Karalystėje valstiečiai nekovoja
sukilėlių gretose (p. 280). 1830 m. revoliucija ir dabartiniai įvykiai
parodė, kad mažuma, laikanti Lenkiją savo įtakoje, privedė šią nelaimingą
šalį prie tokios apgailėtinos būklės, kad kai tik susilpnėja karinė
diktatūra, visuomeninė tvarka sugriaunama ir atveriamas kelias mažumos terorui.
Smulkioji šlėkta Lenkijoje sudaro gausų proletarų sluoksnį kaip Europoje,
lygiai taip pat grubų, bet dėka nuolatinio neveiklumo ir fanatiškos kunigų įtakos,
ta šlėkta dar labiau pajėgi būti sukelta neramumams (p. 282). Daugelis taip vadinamų išsilavinusių lenkų yra įsitikinę savo pranašumu kitų tautų
atžvilgiu ir tuo, kad Rusia yra lenkiškas kraštas (287).